Följ med till vår byggservice – allt från stort till smått

Följ med till vår byggservice – allt från stort till smått
13 juni, 2019 r2komm

Följ med till vår byggservice – allt från stort till smått

Genom åren har vi byggt upp en rejäl katalog med byggprojekt. Det är kanske inte så konstigt att dessa får den största uppmärksamheten. Men – faktum är att det pågår hundratals projekt årligen av både större och mindre art. Vi talar naturligtvis om Skeppsvikens byggservice!

Vår byggservice bygger mycket på relationer. Genom långa samarbeten med allt från kommuner till större fastighets- och industribolag har vi byggt upp denna mycket viktiga del av vår verksamhet. Ramavtal har visat sig vara nyckeln till den höga kvaliteten på arbeten vi utför.

Ulf Svarén och Jörgen Ahlqvist är platschefer inom byggservice i Skövde respektive Göteborg. Här berättar de om hur de ser på sina respektive yrkesroller och arbetsuppgifter.

Avtal är modellen
Ulf Svarén började som snickare på bolaget för 14 år sedan. Efter hand gled han över till att bli arbetsledare, för att för fem år sedan ta över platschefsrollen på vår byggservice i Skövde.

”Från början handlade vår byggservice mycket om uppdrag för försäkringsbolag. Vi tog exempelvis hand om skador som hade uppstått vid vattenläckor osv. Nu arbetar vi nästan uteslutande mot ramavtalskunder, till exempel Skövde kommun, Skövdebostäder och Svenska Kyrkan.”

Jörgen Ahlqvist i Göteborg berättar också om arbetet mot ramavtalskunder. Göteborgsgänget utför till exempel all byggservice för samtliga Lidl-butiker i Göteborg med omnejd. Utöver detta har de även gjort ett par större arbeten för fastighetsbolaget Kungsleden.

Stort och smått
Jobbens omfattning varierar oerhört i storlek. Det kan handla om allt från mindre åtgärder som tar tio minuter att fixa till större tidskrävande mångmiljonprojekt. Jörgen Ahlqvist:

”Det är ju en viss skillnad på att gå in och utföra en mindre vardagsåtgärd till att utföra en komplett garagerenovering, som vi gjort för Lidl. Men alla jobb är lika viktiga, stora som små.”

 

Jörgen har jobbat som snickare i 35 år. För cirka ett år sedan fick han frågan om han ville ta över arbetsledarrollen i Göteborg. Han berättar att han trivs bra med den kundkontakt jobbet innebär, något han tillskriver ramavtalsmodellen.

”Att arbeta med samma kunder under lång tid gör att man får en mer personlig kontakt. Det gör jobbet både lättare och roligare.”, säger han.

Byggservice är ett affärsområde som aldrig stannar av. Både Ulf och Jörgen berättar om att jobbet är varierande. Å ena sidan är många av jobben planerade långt i förväg, som det ofta blir när avtalen löper över flera år. Men, ibland sker saker akut, och då gäller det att ligga i startgroparna.

Mot större projekt?
På frågan om han ser någon trend inom projekten svarar Jörgen att han anar en förändring mot större projekt generellt.

”Bara det här senaste året har vi gjort flera större projekt, till exempel en ny butik och en större garagerenovering åt Lidl samt kontorsanpassningar för Kungsleden. Förhoppningsvis är det en tendens som håller i sig.”

Ulf ser ramavtalen som en god anledning till att Skeppsvikens byggservice rullar på så bra som den gör:

”Det är alltid bra med framförhållning och det ligger ju lite i avtalens natur att arbeta på det sättet. Sen uppstår det ju alltid arbetstoppar då man behöver jobba lite hårdare. Vi är ett tiotal personer inom byggservice i Skövde just nu, men vi har möjlighet att få hjälp från andra avdelningar om det skulle knipa. Det är just tack vare våra medarbetares yrkeskunskap och långa erfarenhet av serviceuppdrag som vi kan ta det ansvar som krävs för att genomföra alla dessa lyckade projekt.”

Vi på Skeppsviken är mycket glada och stolta över den framgång som vår byggservice har rönt genom åren och ser fram emot att se den utvecklas i framtiden.