Följ med till Falköpings största byggnation –  bra logistik byggde logistikterminal på ett år
Bloggpost -
27 juni, 2024

Följ med till Falköpings största byggnation – bra logistik byggde logistikterminal på ett år

Det genom tiderna största bygget i Falköping. Så beskrivs Jula Logistics nya jätteterminal. På de totalt 90 000 kvadratmetrarna (10,5 fotbollsplaner!) ska gods lastas och lossas under så gröna förhållanden som möjligt. Det första som byggdes var ett stickspår från den intilliggande järnvägen – tågräls som går rakt in i hallen.

Skeppsviken fick förtroende att ta huvudansvaret för att bygga terminalen. Med en byggtid på bara ett år står nu de tre sektionerna färdiga. Den tredje ska slutbesiktas nu i maj och de två första har tagits i bruk allt eftersom de stått klara vilket har varit en stor ekonomisk fördel för kunden och därmed en bidragande faktor för ett positivt genomförande. Skeppsviken har byggt liknande hallar tidigare och har bra kompetens att ösa ur.
– Det har varit en komplex arbetsplatsmiljö att hitta lösningar för, menar Håkan Persson, projektchef på Skeppsviken Bygg i Skövde. Alla ska samsas och förflytta sig på en extremt stor yta så själva logistikplaneringen har varit den största utmaningen här. Det är häftigt att se att vi faktiskt har byggt allt det här stora på bara ett år. 

I och med sina många kvadrat har själva bygglogistiken planerats rigoröst och anpassats efter resans gång. Vi har till exempel haft fyrhjulingar och elskooters för att förflytta oss till de olika delarna och flyttbara mindre elverk har sett till att elförsörjningen till produktionen har funnits på rätt plats. Det är förstås en stor volym av material som ska in vilket har beställts med exakthet för leverans just-in-time. Vi har använt det nya järnvägsspåret för inleveranser av en del byggmaterial, framförallt all den tunga marksten som täcker 40 000 kvm av terminalen.
– Det är enorma tyngder som vi har kunnat ta emot genom tågleverans, berättar Magnus Johansson, affärschef på Skeppsviken Bygg i Skövde. Stenen väger 170 kg per kvadratmeter så det är bara att börja räkna…, skrattar han.

En av framgångsfaktorerna i den här smidiga och snabba produktionen tror Håkan är valet av, och det goda samarbetet med, duktiga installatörer samt de tätt förekommande mötena med kunden.
– Kunddialogen är oerhört viktig och beställarens delaktighet borgar för ett ömsesidigt stort engagemang vilket i sin tur lägger grunden för snabba beslutsprocesser. Det är den främsta erfarenheten jag tar med mig, konstaterar Håkan. Delaktighet och en tät besluts- och lösningsorienterad dialog ger ett högt produktionstempo.

Även Falköpings kommun har varit med i dialogen och bidragit med snabba och flexibla beslut. Skeppsviken är dessutom duktiga på att skapa bra arbetsstämning med en fin arbetsplatskultur som snabbt sätter sig. Kombinationen skapar en gemensam stark och positiv vilja. 
– Det har varit ett väldigt roligt projekt ­ – det tror jag alla inblandande känner, säger Magnus. Det har varit kul att komma till arbetsplatsen och det känns direkt att stämningen varit på topp, även de lite tuffare dagarna. Då är en bra dialog ännu viktigare.

Färgen på sidobyggnaderna karaktäriserar Jula Logistics som en grön logistikpartner.

Den karaktäristiska färgen på sidobyggnaderna understryker Jula Logistics strävan att vara en grön logistikpartner.

– Skeppsviken och alla underleverantörer känner en stor stolthet över vad vi tillsammans har åstadkommit i Falköping. Det är en lika framtidsorienterad som hållbar satsning att dra in ett nytt järnvägsspår i en terminal som ska handskas med så stora mängder gods som ryms här. Det är en häftig byggnad med en fin inramning och projektet har bestått av rakt igenom fenomenala arbetsinsatser, avslutar Håkan och Magnus med gemensam röst.

 

OSS I MEDIA

Missa inget!

Prenumerera på nyheter från Skeppsviken i vårat digitala nyhetsrum på Notified och ta del av nyheter inom våra projekt och vårat klimatarbete.

PRENUMERERA